Dorin Sîrbu -

SPAM

Definitii

SPAM este considerata o procedura de trimitere a unui numar mare de mesaje e-mail (de catre un spamer) catre utilizatori, care nu si-au exprimat acordul in prealabil in acest sens. Aceste mesaje de e-mail de tip SPAM, de obicei sunt de natura comerciala si sunt destinate pentru a promovara diverse produse si servicii (de obicei dubioase) sau pentru propunea unor “scheme financiare”.

A nu se incurca cu mesajele de tip newsletter, unde utilizatorii isi dau acceptul initial pentru a primi mesaje cu noutati si de unde se pot dezabona in orice moment, pentru a nu mai primi acele mesaje.

Un mesaj de orice tip, care este primit cu acordul in prealabil (in urma inregistrarii sau in urma abonarii) nu este un mesaj de tip SPAM.

Trimiterea de SPAM, este folosita de obicei ca metoda de promovare, deoarece implica costuri reduse din partea spamer-ului, si anume, o conexiune la Internet, un program de trimitere e-mailuri in masa, care se poate descarca gratuit de pe Internet si o lista de e-mail-uri, de obicei publicate undeva pe site-urile de pe Internet (site-uri de job-uri, site-uri de anunturi, site-uri sociale, etc.).

Mesajele de tip SPAM sunt considerate un “lucru rau”, deoarece provoaca pierderi finanicare pentru urmatoarele tipuri de categorii:

  • Furnizorii de servicii Internet, traficul suplimentar generat de acest tipuri de mesaje, consuma din latimea de banda si resurse hardware si deci creaza costuri suplimentare.
  • Utilizatorii care platesc abonamentul de Internet per (trafic) cantitatea de informatii transmisa (a nu se incurca cu latimea de banda, care inseamna viteza conexiunii), in sensul ca la preluarea mesajelor e-mail, sunt contorizate si mesajele de tip SPAM. In ziua de azi, cam aproape toate abonamentele sunt cu trafic nelimitat, lucrul acesta a inceput sa nu mai fie o problema, eventual s-a transformat in costruri pentru furnizorul de Internet, care ar putea in unele cazuri sa creasca pretul abonamentului, dar nu in mod obligatoriu.
  • Companiile de publicitate, pierd din acei clienti, care decid sa abordeze “aceasta cale” si nu mai apeleaza la serviciile lor.

Un alt tip de inconvenient, generat de aceste mesaje de tip SPAM, este faptul ca poti gasi uneori casuta de intrare mesaje (Inbox) plina cu zeci de astfel de mesaje si doar unul sau doua mesaje, care cu adevarat sunt adresate personal, lucru care implica o gestionare suplimentara a mesajelor de e-mail.

Lupta cu SPAM-ul

S-au creat mai multe campanii negative impotriva mesajelor de tip SPAM prin Internet. S-au creat si organizatii non-profit care se lupte impotriva acestui fel de promovare. De asemenea, pe serverele de e-mail (programe de tip server, care se ocupa de gestiunea si redirectarea e-mail-urilor), sunt instalate extensii, care verifica intr-o baza de date internationala, fiecare mesaj nou, care soseste pe server. In unele programele de tip client, pentru gestionarea mesajelor e-mail pe calculator, de asemenea sunt adaugate extensii pentru a verifica si a marca daca sunt sau nu SPAM mesajele noi venite.

Legislatie pentru SPAM

Mesajele de tip SPAM, conform legislatiei in vigoare sunt ilegale. Legea 506 din 17 noiembrie 2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice (Art. 12) , reglementeaza acest lucru.

SPAM-ul si cenzura

Ca in orice domeniu, exista si probleme de implementare sau incalcari ale legislatiei. Linia fiind foarte fina intre cele doua, este foarte greu sa definesti daca este o incalcare intentionata si/sau o greseala de implementare a unui mecanism.

Nu sunt rare cazurile, cand mesaje care nu sunt SPAM si respecta legislatia in vigoare sunt incadrate in categoria SPAM si sunt trimise in alte casute (Spam, Bulk, etc.) decat casuta de intrare mesaje (Inbox),  in felul acesta “cenzurand” acele mesaje, prin faptul ca utilizatorii in cauza nu primesc corect acele mesaje si de multe ori nu le vad niciodata. De asemenea imaginea institutiei este denaturata, fiind incadrata incorect la categoria “spamer”.

O sa dau si un exemplu pe care il stiu pentru a explica acest capitol si anume despre comunitatea slabute.ro. Pe deja bine-cunoscutul serviciu de e-mail gratuit Yahoo.com, nu rare au fost cazurile, cand ni s-a raportat ca mesajele de confirmare a inregistrarii in comunitate au fost catalogate drept “SPAM” si au fost trimise in casuta “Bulk”, motiv pentru care utilizatorii nu au putut sa finalizeze corect inregistrarea in comunitatea de slabute. De asemenea mesajele de tip newsletter, pentru unii utilizatori tot sunt trimise in casuta “Bulk”, lucru iarasi incorect.

Este o catalogare incorecta din partea Yahoo, deoarece toate mesajele sunt trimise doar cu acceptul utilizatorilor la inregistrarea in comunitate si orice utilizator se poate dezabona oricand prin mecanismele oferite atat in forum cat si prin intermediul e-mail.

Ca o ultima remarca la erorile de mai sus, sunt de parere ca in astfel de cazuri, trebuie folosite mecanisme care functioneaza corect si nu partial corect, deoarece se produc incalcari de legislatie, care pot incalca drepturile persoanelor care folosesc acele conturi de e-mail.

Pe aceeaşi temă...

Ai o întrebare/comentariu?