Dorin Sîrbu -

Posta electronica

Sfaturi

E-mail Posta electronica, se refera la o infractructura digitala, care implementeaza un set de standarde pentru a gestiona mesaje in format digital. Posta electronica este o alternativa mult mai rapida si mai eficienta (care foloseste ca mediu de transport reteaua Internet), la forma clasica de a trimite un mesaj (exemplu: in plic) catre un anumit destinatar.

Pentru mai multe detalii, va rog sa cititi articolul E-mail.

Viteza de transfer

Definitii, Sfaturi

Viteza de transfer a datelor, o putem defini drept cantitatea de date transferata intr-un anumit interval de timp printr-un mediu de transfer date (cablu, aer, fibra optica, etc.).

Pentru masurarea unei cantitati de date, exista o unitate de masura: byte (sau octet), care inseamna 8 biti.

O remarca foarte importanta este ca nu informatia propriu-zisa ocupa un anumit spatiu, ci codificarea ei in format digital (binar). De exemplu nu caracterul ocupa 1 byte, ci codul acelui caracter in reprezentare binara.

Prin mediu de transfer date o sa intelegem orice poate fi folosit pentru a transfera o anumita cantitate de informatie. Viteza de transfer a datelor depinde foarte mult de calitatile de care dispune un mediu de transfer si de restrictiile care sunt aplicate asupra acestui mediu.

Ca exemplu, medii de transfer date pot fi:

  • medii de transfer de baza: aer, metal, fibra optica, etc.
  • medii de transfer derivate (create pe baza mediilor de transfer de baza): mecanisme de citire date, echipamente de retea, subretele, arhitecturi de retele, etc.

Unitati de masura

Dupa cum am definit mai sus, viteza de transfer a datelor inseamna cantitatea de date, care poate fi transferata intr-un anumit interval de timp, de unde rezulta ca viteza de transfer se masoara in byte (sau multipli) pe secunda, adica, cati baiti (octeti) se (pot) transfera intr-o secunda. In dependenta de multiplii unitatii de masurare a cantitatii de date, avem:

  • B/s – un byte pe secunda
  • kB / s – un kilobait pe secunda, adica 1.024 baiti pe secunda
  • MB / s – un megabait pe secunda, adica 1.048.576 baiti pe secunda
  • GB / s – un kilobait pe secunda, adica 1.073.741.824 baiti pe secunda
  • TB / s – un kilobait pe secunda, adica 1.099.511.627.776 baiti pe secunda

Cum poate fi inteleasa viteza de transfer?

Pentru a intelege viteza de transfer o sa facem cateva calcule simple. Sa presupunem ca avem o imagine, care ocupa 3MB si un video care ocupa 640MB. De asemenea sa presupunem ca avem un abonament de acces la Internet de 5Mbps (atentie, viteza la furnizorii de Internet se vinde in biti), care inseamna 0.625MB/s (un byte are 8 biti) sau daca o convertim intr-o valoare mai usor de citit, ar fi 640kB/s. Deci avem problema urmatoare:

Dimensiune imagine = 3MB = 3 * 1024kB = 3072 kB
Dimensiune video = 640MB = 640 * 1024kB = 655360 kB
Viteza de transfer date = 5Mbps = (5 / 8biti)  0.625 MB/s = 0.625 * 1024 kB / s = 640 kB / s
Timpul pentru a descarca imaginea este = 3072 / 640 = 4.8 s
Timpul pentru a descarca video este = 655360 / 640 = 1024 s = 17.07 min

Acelas rationament se respecta si pentru citirea unui fisier de pe harddisk, accesarea unor date din memoria RAM, transferul unor date prin intermediul USB, transferul unor date printr-o placa de retea, etc.

Placa de retea

Sfaturi

Placa de retea (Ethernet)Placa de retea, este un dispozitiv electronic de conectare la o retea, care permite dispozitivului pe care este instalat (ex: calculator) sa comunice prin intermediul retelei cu alte dispozitive similare (ex: alte calculatoare sau echipamente). I se spune placa, pentru ca de obicei are aspectul unei placi pe care sunt montate componentele electronice necesare conectarii si comunicarii cu reteaua (vezi imaginea din dreapta).

Denumiri alternative pentru placa de retea sunt: adaptor de retea si adaptor LAN. In documentele de specialitate, aceasta componenta o mai puteti intalni notata si cu NIC, o prescurtare de la denumirea in limba engleza: Network Interface Controller sau Network Interface Card.

O placa de retea poate conecta un calculator (sau alt sistem de calcul) la retea prin intermediul unor standarde de comunicare la nivel fizic, bazate pe comunicarea:

  • prin intermediul unui cablu cu fire din cupru
  • prin intermediul unei antene (wireless)
  • prin intermediul fibra optica

Mufa cablu reteaIn conditii de acasa, cel mai des se folosesc placile de retea (vezi imaginea prezentata mai sus), care se conecteaza la retea prin intermediul unui cablu de retea cu fire din cupru, care respecta standardul Ethernet. Acest cablu de retea are la ambele capete mufe speciale (mufe RJ45, vezi imaginea din dreapta), care sunt inserate in mufele placilor, pentru a asigura conectarea fizica.

Ethernet, este un standard care defineste modul de interconectare si comunicare la nivel fizic intr-o retea intre doua dispozitive. Denumirea oficiala al standardului Ethernet este IEEE 802.3.

Orice placa de retea Ethernet, pentru a putea comunica in retea si a putea fi adresata la un nivel jos de comunicare, in procesul de productie are asociat (scris in memoria placii) un numar unic, care poarta denumirea de adresa MAC. De multe ori administratorii folosesc aceasta adresa fizica, in locul adresei de IP, pentru a bloca accesul unei placi la un anumit serviciu pentru utilizatori.

Prin intermediul cablurilor de retea, o placa de retea se conecteaza fizic (electric sau optic) la alte calculatoare si/sau echipamente de retea, care asigura infrastructura retelei si comunicarea intre ecipamentele din retea. Mai nou, pentru utilizare acasa sau in locurile publice, se folosesc si placile/adaptoarele, care transfera datele prin intermediul undelor radio (WiFi).

Din punct de vedere al modului de instalare in calculator, placile de retea pot fi grupate in 3 grupe:

  • placi de retea, care se monteaza intern (ex: se monteaza in interiorul carcasei calculatorului in slot-urile de extindere PCI ale placii de baza).
  • placi de retea incorporate in placa de baza
  • placi de retea, care se conecteaza extern (de exemplu: prin USB,  FireWire, etc.).

Celelalte placi de retea, exceptand cele incorporate, au avantajul ca pot fi schimbate odata cu aparitia unor standarde noi sau aparitia unor imbunatatiri ale standardului existent, care eventual sa permita viteze de transfer mult mai mari.

O caracteristica importanta al unei placi de retea, este viteza de transfer a datelor, adica cantitatea maxima de date pe care o poate transfera intr-o unitate de timp. Viteza de transfer a datelor al unei placi de retea, in general depinde de standardul pe care il implementeaza si se masoara in Mbit/s (Mega-biti pe Secunda). In dependenta de viteza de transfer avem:

  • 10 Mbit/s – placile de retea mai vechi, viteza mica
  • 100 Mbit/s – placile de retea folosite cel mai des, viteza obisnuita
  • 1000 Mbit/s –  placile de retea mai noi, viteza mai mare de transfer, dar care functioneaza cu restrictia ca si celelalte echipemente de retea sa suporte aceasta viteza, care de obicei functioneaza la viteza 100 Mbit/s.
  • > 1000 Mbit/s – placile profesionale de transfer date la viteze foarte mari

Termenul de Mbit (Mega-bit), este mai mult folosit in scopuri de marketing, pentru ca ‘suna mare’. Pentru a calcula vaoarea vitezei de transfer in unitatile de masura folosite cel mai des pe calculator si anume  in kilobytes/s sau Megabytes/s, trebuie sa folositi urmatoarele formule de conversie:

Vkilobytes/s = VMbit/s / 8192

VMbytes/s = VMbit/s / 8

In articolele precedente am vorbit desre protocolul TCP/IP. Acest protocol era utilizat pentru a transfera corect date prin intermediul retelei, efectuand verificarile necesare la primirea unor pachete de date din retea si pregatind pentru trimitere, datele care trebuie trimise la distanta. TCP/IP gestioneaza la nivel logic transferul de date. Pentru a fi trimise acele date la distanta, pe alte calculatoare, ele trebuie trimise fie ca semnale electrice prin fire sau ca unde radio prin aer. De partea aceasta de tranfer se ocupa placile de retea si protocoalele pe care le implementeaza.

Internet

Definitii

Internet-ul, este o retea foarte mare, compusa dintr-o multime de retele de calculatoare si dispozitive portabile (telefoane, handheld, etc.), interconectate intre ele prin intermediul unor protocoale de comunicare si transport date standardizate (TCP/IP, UDP, etc.).

Internet este o retea foarte complexa si functioneaza prin interconectarea a diverse echipamente hardware si programe specializate software. Comunicarea intre retelele conectate la Internet ar fi imposibila daca nu ar exista o multime de standarde de comunicare si interconectare. Prin simpla accesare a unei pagini web se folosesc vreo zece standarde.

Responsabili pentru crearea si/sau adoptarea de standarde noi  pentru Internet sunt Internet Engineering Task Force (pentru cine vrea sa afle mai mult despre aceste standarde, poate vizita www.ietf.org).

La Internet sunt conectate atat retele ale institutiilor publice, cat si retele private si este folosit pentru a transporta o varietate foarte mare de date. Cele mai cunoscute tipuri de date transferate prin intermediul Internet sunt: paginile web,  mesajele e-mail, fisiere de diferite tipuri (video, muzica, documente), voce, etc.

Datorita faptului ca Internet-ul a capatat o raspandire foarte mare si ofera costuri reduse de transport, multe din tehnologiile existente s-au orientat spre folosirea Internet-ului ca mijloc mai ieftin de transport a informatiilor. Din aceste tehnologii face parte telefonia (VoIP) si televiziunea (IPTV).

In ziua de azi se presupune ca peste un sfert din populatia planetei are acces la Internet si reteaua Internet este in continua crestere.

Ce este un server?

IT

Server, este termenul folosit pentru a descrie un sistem informatic compus dintr-un calculator specializat si un program, care ruleaza pe acest calculator pentru a deservi mai multe cereri de la clienti. Denumirea provine de la cuvantul englez serve – a servi (clientii care efectuaza cereri catre server).

Datorita faptului ca programul software (sau program server) este “invizibil” ochiului uman, de multe ori aceste calculatoare specializate (sau masina server) sunt cunoscute mai des sub denumirea de server.

server-522x217 Ce este un server? O masina server, este un calculator specializat, care functioneaza non-stop si care trebuie (de obicei) sa indeplineasca cateva criterii suplimentare fata de un calculator simplu utilizat in conditii casnice:

  • Sa ofere putere de calcul sporita
  • Sa ofere o fiabilitate sporita (luand in calcul ca trebuie sa functioneze non-stop ani de zile)
  • Sa ofere mecanisme redundante pentru protectie la defectiuni (exemplu: 2 surse de alimentare)
  • Consum mic de curent electric
  • Sa posede o arhitectura hardware interna, care sa permita schimbarea unor piese de schimb fara a fi nevoie de oprit complet sistemul.
  • Sa fie gandit pentru optimizarea spatiului pe care il ocupa (de multe ori sunt nevoie de sute de astfel de masini server si spatiul devine o problema)

Pe masina server se instaleaza un program numit sistem de operare. Acest program se ocupa de gestionarea si coordonarea resurselor hardware disponibile. Din sisteme de operare folosite pe servere fac parte: Linux, Solaris, BSD, UNIX, Windows Server, s.a.

Sistemul de operare folosit este foarte importat, deoarece stabilitatea, posibilitatea de a schimba componente defecte fara repornire si capacitatea lui de a rula pe o perioada lunga de timp fara intrerupere/repornire, au un impact important asupra functionarii corecte si continua a serviciului oferit.

Un program server, este un program instalat pe o masina server, care ruleaza non-stop “in asteptare” si “asculta” cererile de la clienti (de obicei cererile vin de la utilizatori prin intermediul unei retele). Cand apare o cerere de la un client, programul server executa instructiunile care este programat si intoarce un raspuns clientului care a facut cererea.

In dependenta de puterea de calcul a masinei server si de gradul ei de incarcare, pe aceasta pot rula mai multe programe de tip server, care sa indeplineasca mai multe functionalitati.

Exemple de programe server pe care le folositi (cateodata fara sa constientizati :) ) sunt:

  • Server web (va conectati la el prin intermediul browserului si va deserveste paginile web pe care le vedeti)
  • Server e-mail (trimiteti si primiti mesajele de e-mail)
  • Server baza de date (se ocupa de stocarea si interogarea datelor)
  • Server FTP (servere ce ofera acces rapid la fisiere partajate)
  • Server DNS (am discutat despre el in articolele precedente)

Toata structura Internet este bazata pe arhitectura client-server. Milioane de servere deservesc zilnic miliarde de utilizatori web, utilizatori de e-mail si alte servicii mai “invizibile” pentru utilizatorii simpli.

Ca o concluzie la cele scrise mai sus, un server este un calculator specializat, care are instalat pe el un sistem de operare, pe care ruleaza unul sau mai multe programe de tip server, create pentru a deservi si raspunde la cererile mai multor clienti (utilizatori), care apeleaza si au nevoie de acele servicii.