Dorin Sîrbu -

Versiunea

Domeniul IT este complex si foarte dinamic. Intr-un timp relativ scurt se pot face multe modificari asupra unui sistem informatic. Prin sistem informatic nu trebuie sa intelegeti doar o aplicatie software, ci o multitudine de “unitati” hardware si software interconectate intre ele. Toate aceste modificari asupra unui sistem au nevoie de o inventariere/jurnalizare, pentru ca este un domeniu in care din experienta mea “orice nimic poate crea sau solutiona probleme mari“.

Pentru ca sa se poata face o inventariere a produselor software si/sau hardware rezultate in urma modificarilor mentionate mai sus, se folosesc “versiunile“. Dupa ce s-au facut una sau mai multe modificari/imbunatatiri asupra unui sistem, se scoate o versiune noua, careia i se asociaza un numar, pentru a putea identifica modificarile aduse sistemul respectiv.

Cum am mentionat si mai sus, de obicei versiunile se noteaza cu cifre in ordine crescatoare. Cea mai utilizata si mai simpla notificare a versiunilor este din doua cifre, separate prin semnul ‘.’ (punct):
vM.m
unde M – versiunea majora si m – versiunea minora.

Versiunea majora ne indica versiunea modificarilor majore la nivel de proiectare si implementare a produsului respectiv.  Versiunea minora ne indica versiunea modificarilor minore aupra  “versiunii majore” mentionate.

Ca sa vedeti cateva exemple de versiuni, verificati orice aplicatie/software in sectiunea “Despre/About”.

Despre versiunea unui software vei fi intrebat cand suni la serviciul de suport tehnic. Dupa versiunea pe care o vei comunica, persoana de la suport tehnic va sti daca ai ultima versiune de aplicatie, eventual ce probleme tehnice are versiunea respectiva si in dependenta de cele comunicate iti va oferi sfaturile corespunzatoare.

Ca o concluzie finala, versiunea este o varianta a unui anumit produs, notata cu un format similar celui mentionat mai sus, cu scopul de a identifica modificarile aduse produsului respectiv.

Troll

Acest articol l-am scris pe forum.slabute.ro

Troll, este un provocator, care lanseaza o discutie sau se implica intr-o discutie existenta deja, cu scopul de a crea un conflict de idei, care sa duca la cearta si destabilizare comunitate (mai simplificat, o sa-i puteti identifica prin termenul “enervant” si “certaret”).

Un troll, de obicei se foloseste de tematica comunitatii, pentru a crea un conflict, care sa duca la incalcarea etichetei si a regulelor de conduita in forum pentru ceilalti membri din comunitate. Drept consecinta pe langa el sa fie penalizati si membri ‘inocenti’, care doar au reactionat la ‘capcana’ pusa de troll (nu reactionati, ca va implicati inutil, persoana in cauza nu cauta sa duca o discutie, ci cauta sa va enerveze, ca sa incalcati regulamentul si eventual sa va certati cu ceilalti membri. Sesizati un moderator sau administrator, pentru ca acel cont trebuie inchis).

Un troll ataca orice forma de autoritate care il impiedica sa creeze zanzanie folosind expresii-cheie cum ar fi: cenzura, comunism, libertate de exprimare. Drept exemplu, s-au observat tentative de a ataca ideile pe care le promoveaza comunitatea de Slabute, de a agresa verbal pe Slabuta, Slabutele Moderator sau slabute de valoare din comunitate. Slabuta, Slabutele Moderator si celelalte slabute cu experienta care ajuta la construirea si promovarea valorilor din comunitate (slabit si stil de viata sanatos), au facut lucruri care nu au echivalent si doar o persoana rau intentionata ar face astfel de “atacuri”.

Motive

In troll se pot transforma unele persoane care esueaza in scopul de promovare ascunsa a unor produse, servicii sau organizatii si vor sa se razbune pe moderatori/super-moderatori/administratori pentru ca nu au reusit. Se observa foarte simplu cazurile acestea, deoarece toate acuzatiile incep public sa fie aduse la adresa moderatorilor si administratorilor cu scop de discreditare si intarire pozitie pentru troll, ca sa nu se primeasca ‘promovarea’ un esec si sa fie perceputa negativ. Este foarte usor de demonstrat “premeditarea” unui astfel de troll, deoarece la inregistrare accepta un regulament pe care il incalca.

Dupa cum stiti, comunitatea de slabute promoveaza stilul de viata sanatos, slabitul si alimentatie corecta, comportamentul civilizat si acest lucru poate atrage multi “trolli concurenti”, care sa vrea sa destabilizeze relatiile din comunitate, sa creeze disconfort, dezordine, etc.

O sa observati ca majoritatea slabutelor care, cu adevarat, vor sa slabeasca, sa primeasca sfaturi si sa-si faca prieteni, nu le intereseaza subiecte ‘generatoare de scandal’, ci incearca sa se integreze in comunitate, sa respecte celelalte slabute si sunt dornice sa asimileze cat mai mult informatii ce tin de slabit si stil de viata sanatos.

Continuare pe forum.slabute.ro: Ce este un “Troll”?

Widget

Widget (software) este o componentă software, care încapsulează o anumită funcţionalitate sau care oferă o metodă de interfaţare cu un sistem informatic, concepută pentru a fi integrată uşor într-o interfaţă grafică şi a extinde functionalităţile interfeţei respective. Un widget trebuie să fie usor de incorporat şi să extindă funcţionalitatea interfeţei ţintă.

Conceptual, un widget poate fi asemănat cu o componentă de calculator. De exemplu, pentru a creste memoria calculatorului personal (a extinde performantele), se adaugă încă un modul de memorie, care indiferent de producător, dispune de o interfaţă standard de conectare la placa de bază. Astfel printr-o metodă simplă s-a adaugat o funcţionalitate complexă şi s-au extins performanţele calculatorului.

Widget-urile, similar componentei de calculator din exemplul de mai sus, pot fi create de mai mulţi autori/producători şi trebuie să se integreze într-un animit tip de interfaţă, respectând standardul impus de interfaţa respectivă.

Un widget, de obicei se implementează folosind un limbaj de descriere a datelor (ex: XML, (X)HTML, etc.), un limbaj de programare (C, JS, etc.) sau o combinaţie între ambele. De obicei, pentru dezvoltarea widget-urilor în limbaje de programare de nivel jos cum ar fi C, este necesara utilizarea unui API oferit de către producătorul interfeţei.

De ce este necesar un widget?

Să presupunem că se dispune de o bază de date mare cu alimente şi valori lor nutriţionale, cum este cea de pe calorii.slabute.ro şi se doreşte să se ofere posibilitatea de căutare în această bază de date şi altor site-uri, care nu dispun de aceste informaţii şi nici de puterea de calcul.

Se crează de către Slabute.ro un widget de căutare cu interfaţare la baza de date şi se oferă spre preluare. Acest widget este preluat şi încorporat de către alte site-uri. Încorporarea lui permite căutarea valorilor nutriţionale direct din paginile site-ului respectiv fără a părăsi site-ul. Un astfel de widget este simplu, se încorporează uşor şi oferă faciţităţi avansate de care unele site-uri nu pot dispune sau nu doresc să dezvolte funcţionalităţi în acea direcţie.

Widget-urile sunt componente utile (de obicei oferite gratuit) şi cu o gamă largă de utilizare. Ele pot fi încorporate (“conectate”) fie în interfaţa sistemului de operare (ex: afisare stare calculator, afisare vreme, etc.), în paginile web (căutare, afişare stare profil, noutăţi, etc.), în interfeţele programelor software, etc.

Dezvoltarea unui widget se face de către un programator care dispune de cunoştinţele necesare pentru a implementa eficient şi corect o astfel de componentă. Deoarece widget-urile sunt componente care se încorporează într-o interfaţa de interacţiune cu utilzatorii, implementarea estetica, eficienta şi corectă este esenţială.

Wallpaper

Wallpaper (imagine) sau tapet pentru ecran este imaginea setată (de catre utilizator) pe fundalul ecranului unui sistem de operare cu interfaţă grafică, cu scopul de a decora şi personaliza interfaţa sistemului de operare.

Procedura de setare imagine wallpaper/tapet este simpla şi de obicei se rezuma la a face cu mouse-ul un clic-dreapta pe ecranul afişat de sistemul de operare, selectarea unei opţiuni de tipul Proprietăţi sau Preferinţe, navigarea către o secţiune cu denumire de tipul Wallpaper şi selectarea de pe discul local a unei imagini (fişier).

Imagini pentru wallpaper/tapet pot fi atât imagini din colecţia personală, cât şi imagini oferite pe Internet. Pe Internet se pot găsi mai multe site-uri specializate care oferă spre descărcare astfel de imagini.

Definitii pe calorii.slabute.ro

Calculatorul calorii.slabute.ro, devine mai complex pe zi ce trece si ca sa venim in intampinarea utilizatorilor, am lansat o sectiune noua: Definitii, in care sunt prezentate mai multe definitii pentru termenii folositi.

Necesar zilnic calorii
Necesarul zilnic de calorii, se referă la numărul estimat de calorii, în dependenţă de nivelul tău de activitate, necesar pentru a te menţine la greutatea ta actuală.
Indice masă corporală
Indicele de masa corporală este un coeficient, care te ajută să determini, în dependentă de înălţime şi greutate, dacă eşti o persoană subponderală, normală, supraponderală sau obeză.
Greutatea ideală
Greutatea ideală, este greutatea la care ar trebui sa fie o persoana de o anumita vârstă, înălţime şi sex.
Metabolism bazal
Metabolismul bazal, reprezintă cantitatea minimă de energie consumată (kcal/kJ) de corpul uman pentru a ne ţine în viaţă, când se află în stare de repaos complet, cu o activitate psihică normală, într-un mediu cu temperatură neutră şi cu inactivitate a sistemului digestiv. Metabolismul bazal poate fi asemănat cu cantitatea de energie necesară corpului uman pentru a dormi în pat toată ziua.
Procentul grăsime corporală
Termenul procent de grasime corporală provine din domeniul culturismului profesional, dar nu este limitat doar la acest domeniu.
Cantitatea Zilnică Estimată
Cantitatea Zilnică Estimata (CZE) (CZE% sau Guideline Daily Amounts, GDA%), dupa cum spune si numele, este cantitatea estimata, in procente, de calorii, grasimi, glucide, proteine, sare, etc. din necesarul unei persoane pentru o zi, prezente intr-o anumita cantitate de aliment (paine, lapte, sosuri, prajituri, etc.).