Dorin Sîrbu -

Blogosfera

Definitii

Blogosfera, reprezinta un mediu virtual, format dintr-o totalitate de bloguri pe diverse tematici, de obicei grupate pe tari (exemplu: blogosfera romaneasca, blogosfera moldoveneasca, blogosfera din SUA, blogosfera din Rusia, etc.). Cuvantul blogosfera in sine reprezinta un termen general, dar in particular trebuie studiat pentru fiecare tara in parte.

Din punct de vedere grupare ‘generala’, o blogosfera poate fi grupata dupa tematica, dupa tipul blogurilor, dupa afilierea blogurilor, dupa proprietarul blogurilor, dupa zonele de interes, dupa relatiile intre blogeri, etc. In continuare le vom denumi: grupuri de bloguri.

Un grup de bloguri reprezinta mai multe bloguri care sunt asociate intr-un anumit fel si servesc aceluias scop.

Una din caracteristicele interesante ale blogosferei, este diversitatea de informatii pe care o ofera, pornind de la teme stiintifice, prezentari comerciale si ajungand pana la prezentarea vietii de zi cu zi si a experientelor personale ale unui simplu autor de blog.

Febra jocurilor de noroc

Social

Poate cel mai ascendent “trend” in societatea noastra, care trece cu greu prin vremuri de criza, este “trend-ul” jocurilor de noroc. Au aparut bingo, loto, trageri la sorti, tombole, etc., ca ciupercile dupa ploaie. Toata lumea vrea sa castige ceva “gratis” :) .

zaruri-jocuri-de-noroc-522x326 Febra jocurilor de noroc Nu-mi propun sa zic daca este bine sau nu sa fii “jucator”, pentru ca depinde foate mult pentru ce o faci: pentru distractie sau pentru bani, dar vreau sa va prezint unele date, care sa va ajute cel putin sa luati o decizie in cunostinta de cauza.

O sa luam, drept exemplu, cel mai cunoscut joc de noroc din tara noastra si anume “Loto 6 din 49″. Cati din voi stiu ca sansa de a castiga premiul cel mare este una din 13,983,816 si ca de obicei afirmatia “doar o cifra care nu ai ghicit-o” inseamna “mult mai mult decat credeti”, si ideea “ca o s-o ghicesc data viitoare”, nu are nici o logica, pentru ca data viitoare o sa fie “altceva”, separat total de jocul trecut (aceasta este si ideea numerelor aleatoare :) ). Daca este s-o luam statistic, sunt jocuri in carti la care sansele sunt mai mari.

Cel mai simplu de calculat sansele de castig sunt tragerile la sorti. Numarul de bilete al unui participant la tragerea la sorti, raportat la numarul total de bilete, reprezinta sansa (atentie: nu certitudinea!) de a castiga premiul mare. In general, oricate ati auzi despre “teoria castigului” in jocurile de noroc, in realitate nimeni nu o sa va ofere nici o certitudine (daca ar avea certitudini, le-ar folosi ei, nu ar vinde carti ;) ).

Daca ai o sansa mai mare, nu inseamna neaparat ca o sa castigi si o sa va dau un exemplu simplu. Verificati in istoria jocurilor de noroc si o sa vedeti de multe ori, cazuri, in care cineva intamplator a completat un bilet si a castigat cu acel bilet premiul cel mare, in contextul in care altii cu zeci de bilete (poate chiar si grupuri de jucatori), nu au castigat nimic. In general sansa, este utila pentru “senzatiile de speranta” premargatoare jocului de noroc.

Am si o zicala ironica, in special legata de loto si tragerile la sorti, unde din foarte multe persoane, care participa, castiga doar cativa: “Cu riscul de a gresi pentru cateva persoane, va garantez la toti ca o sa pierdeti“.

P.S. In toate cele de mai sus s-a mers pe presupunerea, ca jocurile se desfasoara “corect”, fara sa fie “aranjate”, altfel sansele scad dramatic :) .

Browser/Navigator

Definitii

Navigator (engleza: Browser) web, este un program de calculator (software), care implementeaza o serie de standarde Internet de comunicare si afisare, pentru conectarea la un server, transferul de pe server a continutului paginilor web si afisarea continutului (texte, imagini, animatii, muzica, video, etc.) pe ecranul utilizatorului.

Standarde implementate de navigator/browser

Printre standardele (protocoalele) de comunicare pe care le implementeaza un navigator se enumara: HTTP, HTTPS si FTP. Aceste protocoale specifica modul cum se face comunicarea cu serverul de la distanta si modul cum se transfera fisierele de pe acel server pe calculatorul utilizatorului in scopul de a fi afisate ulterior. De obicei protocoalele HTTP si HTTPS sunt “responsabile” pentru transferul paginilor web. Utilizarea acestor protocoale o vedeti zilnic la scrierea unei adrese web (ex: http://www.slabute.ro). HTTPS este protocolul HTTP, doar ca printr-o conexiune securizata.

Un navigator, prin intermediul protocoalelor de comunicare mentionate mai sus, “aduce” pagini web de pe serverul la care s-a conectat, care sunt doar continut text in format HTML. Dupa prelucrarea textului HTML (conform standardului), navigatorul mai “aduce” de pe server si continutul adiacent, necesar pentru a afisa pagina completa, care include: foile de stil CSS, scripturile, imaginile, muzica, video, etc. Dupa prescurarile cu majuscule din acest paragraf, se observa ca iarasi navigatorul trebuie sa mai implementeze inca cateva standarde :) pentru a “strange” toate informatiile si a afisa pagina web in formatul grafic pe care il vedeti de obicei. Prelucrarea acestor formate si afisarea lor intr-o forma grafica ordonata, este o procedura destul de complexa si nu rareori puteti observa, ca mai pot aparea “rateuri” :) , fie din cauza ca navigatorul/browserul nu suporta o facilitate din standard sau dezvoltatorul paginii nu a “scris” corect codul HTML.

Utilizarea unui navigator/browser

De la  primele navigatoare in mod text, in care fara cel putin o combinatie de taste “nu scapai” pentru a executa o operatiune, la aparitia si utilizarea mouse-ului, lucrurile s-au simplificat foarte mult. Navigarea pe internet este foarte simpla:

  1. Se introduce adresa site-ului dorit sau (cel mai probabil) se executa o cautare dupa o anumita fraza de cautare.
  2. In partea de continut a browser-ului se afiseaza pagina corespunzatoare. Prin intermediul mouse-ului se apasa pe unul din link-urile de pe pagina, pentru a accesa o alta pagina (de interes).
  3. Optional se pot folosi butoanele de navigare, pentru a reveni la o pagina vizitata anterior sau a reincarca pagina curenta.

In general, toate navigatoarele au aceeasi interfata si diferenta intre ele se face doar prin performanta accesarii si afisarii paginilor si unele facilitati noi oferite suplimentar.

browser-navigator-440x390 Browser/Navigator (faceti clic pe imagine pentru marire)

Navigatoare/browsere existente

Comparativ cu acum 15 ani, cand accesam Internet-ul cu ajutorul unui browser numit lynx, care nu stia sa afiseze paginile web decat in mod text (pentru cine doreste sa incerce experienta, se mai poate de gasit pentru download pe Internet :) ), lucrurile au evoluat foarte mult si navigatoarele/browser-ele din ziua de azi sunt mult mai performante si mai usor de utilizat. Printre cele mai cunoscute sunt:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Opera
  • Safari
  • Google Chrome

In unul din articolele urmatoare, poate o sa le fac o “evaluare rapida”.

SPAM

Definitii

SPAM este considerata o procedura de trimitere a unui numar mare de mesaje e-mail (de catre un spamer) catre utilizatori, care nu si-au exprimat acordul in prealabil in acest sens. Aceste mesaje de e-mail de tip SPAM, de obicei sunt de natura comerciala si sunt destinate pentru a promovara diverse produse si servicii (de obicei dubioase) sau pentru propunea unor “scheme financiare”.

A nu se incurca cu mesajele de tip newsletter, unde utilizatorii isi dau acceptul initial pentru a primi mesaje cu noutati si de unde se pot dezabona in orice moment, pentru a nu mai primi acele mesaje.

Un mesaj de orice tip, care este primit cu acordul in prealabil (in urma inregistrarii sau in urma abonarii) nu este un mesaj de tip SPAM.

Trimiterea de SPAM, este folosita de obicei ca metoda de promovare, deoarece implica costuri reduse din partea spamer-ului, si anume, o conexiune la Internet, un program de trimitere e-mailuri in masa, care se poate descarca gratuit de pe Internet si o lista de e-mail-uri, de obicei publicate undeva pe site-urile de pe Internet (site-uri de job-uri, site-uri de anunturi, site-uri sociale, etc.).

Mesajele de tip SPAM sunt considerate un “lucru rau”, deoarece provoaca pierderi finanicare pentru urmatoarele tipuri de categorii:

  • Furnizorii de servicii Internet, traficul suplimentar generat de acest tipuri de mesaje, consuma din latimea de banda si resurse hardware si deci creaza costuri suplimentare.
  • Utilizatorii care platesc abonamentul de Internet per (trafic) cantitatea de informatii transmisa (a nu se incurca cu latimea de banda, care inseamna viteza conexiunii), in sensul ca la preluarea mesajelor e-mail, sunt contorizate si mesajele de tip SPAM. In ziua de azi, cam aproape toate abonamentele sunt cu trafic nelimitat, lucrul acesta a inceput sa nu mai fie o problema, eventual s-a transformat in costruri pentru furnizorul de Internet, care ar putea in unele cazuri sa creasca pretul abonamentului, dar nu in mod obligatoriu.
  • Companiile de publicitate, pierd din acei clienti, care decid sa abordeze “aceasta cale” si nu mai apeleaza la serviciile lor.

Un alt tip de inconvenient, generat de aceste mesaje de tip SPAM, este faptul ca poti gasi uneori casuta de intrare mesaje (Inbox) plina cu zeci de astfel de mesaje si doar unul sau doua mesaje, care cu adevarat sunt adresate personal, lucru care implica o gestionare suplimentara a mesajelor de e-mail.

Lupta cu SPAM-ul

S-au creat mai multe campanii negative impotriva mesajelor de tip SPAM prin Internet. S-au creat si organizatii non-profit care se lupte impotriva acestui fel de promovare. De asemenea, pe serverele de e-mail (programe de tip server, care se ocupa de gestiunea si redirectarea e-mail-urilor), sunt instalate extensii, care verifica intr-o baza de date internationala, fiecare mesaj nou, care soseste pe server. In unele programele de tip client, pentru gestionarea mesajelor e-mail pe calculator, de asemenea sunt adaugate extensii pentru a verifica si a marca daca sunt sau nu SPAM mesajele noi venite.

Legislatie pentru SPAM

Mesajele de tip SPAM, conform legislatiei in vigoare sunt ilegale. Legea 506 din 17 noiembrie 2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice (Art. 12) , reglementeaza acest lucru.

SPAM-ul si cenzura

Ca in orice domeniu, exista si probleme de implementare sau incalcari ale legislatiei. Linia fiind foarte fina intre cele doua, este foarte greu sa definesti daca este o incalcare intentionata si/sau o greseala de implementare a unui mecanism.

Nu sunt rare cazurile, cand mesaje care nu sunt SPAM si respecta legislatia in vigoare sunt incadrate in categoria SPAM si sunt trimise in alte casute (Spam, Bulk, etc.) decat casuta de intrare mesaje (Inbox),  in felul acesta “cenzurand” acele mesaje, prin faptul ca utilizatorii in cauza nu primesc corect acele mesaje si de multe ori nu le vad niciodata. De asemenea imaginea institutiei este denaturata, fiind incadrata incorect la categoria “spamer”.

O sa dau si un exemplu pe care il stiu pentru a explica acest capitol si anume despre comunitatea slabute.ro. Pe deja bine-cunoscutul serviciu de e-mail gratuit Yahoo.com, nu rare au fost cazurile, cand ni s-a raportat ca mesajele de confirmare a inregistrarii in comunitate au fost catalogate drept “SPAM” si au fost trimise in casuta “Bulk”, motiv pentru care utilizatorii nu au putut sa finalizeze corect inregistrarea in comunitatea de slabute. De asemenea mesajele de tip newsletter, pentru unii utilizatori tot sunt trimise in casuta “Bulk”, lucru iarasi incorect.

Este o catalogare incorecta din partea Yahoo, deoarece toate mesajele sunt trimise doar cu acceptul utilizatorilor la inregistrarea in comunitate si orice utilizator se poate dezabona oricand prin mecanismele oferite atat in forum cat si prin intermediul e-mail.

Ca o ultima remarca la erorile de mai sus, sunt de parere ca in astfel de cazuri, trebuie folosite mecanisme care functioneaza corect si nu partial corect, deoarece se produc incalcari de legislatie, care pot incalca drepturile persoanelor care folosesc acele conturi de e-mail.

Internet

Definitii

Internet-ul, este o retea foarte mare, compusa dintr-o multime de retele de calculatoare si dispozitive portabile (telefoane, handheld, etc.), interconectate intre ele prin intermediul unor protocoale de comunicare si transport date standardizate (TCP/IP, UDP, etc.).

Internet este o retea foarte complexa si functioneaza prin interconectarea a diverse echipamente hardware si programe specializate software. Comunicarea intre retelele conectate la Internet ar fi imposibila daca nu ar exista o multime de standarde de comunicare si interconectare. Prin simpla accesare a unei pagini web se folosesc vreo zece standarde.

Responsabili pentru crearea si/sau adoptarea de standarde noi  pentru Internet sunt Internet Engineering Task Force (pentru cine vrea sa afle mai mult despre aceste standarde, poate vizita www.ietf.org).

La Internet sunt conectate atat retele ale institutiilor publice, cat si retele private si este folosit pentru a transporta o varietate foarte mare de date. Cele mai cunoscute tipuri de date transferate prin intermediul Internet sunt: paginile web,  mesajele e-mail, fisiere de diferite tipuri (video, muzica, documente), voce, etc.

Datorita faptului ca Internet-ul a capatat o raspandire foarte mare si ofera costuri reduse de transport, multe din tehnologiile existente s-au orientat spre folosirea Internet-ului ca mijloc mai ieftin de transport a informatiilor. Din aceste tehnologii face parte telefonia (VoIP) si televiziunea (IPTV).

In ziua de azi se presupune ca peste un sfert din populatia planetei are acces la Internet si reteaua Internet este in continua crestere.