Dorin Sîrbu -

Combatere phishing

Securitate

Pentru o persoana simpla, cu un nivel scazut de cunostinte de procedura, tehnologie, echipamente si Internet, sa se protejeze de atacurile de tip phishing, este destul de complicat. De multe ori aceste metode de atac sunt foarte bine gandite, dar sunt cateva sfaturi, care daca sunt urmate, pot scadea dramatic rata de succes a acestor atacuri de furt a datelor personale importante si care pot face sa fiti mai in siguranta. Cateva sfaturi importante de combatere phishing sunt:

  • Niciodata nu dati nimanui, prin nici o cale, sub nici o forma, codul PIN de la card-ul vostru bancar. Nici macar personalul de la banca nu-l stie, pentru ca acordarea pin-ului este o procedura complet automatizata si nu-l stie nici operatorul de la banca.
  • Tot timpul sa aveti undeva in portofel notate numerele de telefon oficiale si adresa oficiala de site a institutiilor financiare cu care colaborati. Daca nimeriti intr-o situatie, cum ar fi blocarea cardului de catre bancomat, sa puteti suna unde trebuie si sa aveti raspunsul corect (atentie iarasi, un angajat de la banca nu va va cere PIN-ul sau parola niciodata).
  • Niciodata nu exista “proceduri rapide” la o institutie bancara. Chiar si daca sunteti intr-un astfel de caz si vi se pare ca ar trebuie sa reactionati rapid, mai intai se recomanda sa confirmati acea procedura pe numarul OFICIAL de telefon, pe care l-ati notat anterior si il pastrati in portofel.
  • Niciodata nu completati formulare, care sa includa date personale, pe site-uri care nu ati auzit de ele sau au denimiri suspecte.
  • Parolele pe care le aveti la diverse conturi (oricare), este foarte recomandat sa nu le stie nimeni, deoarece in majoritatea cazurilor sunt criptate in baza de date si nici macar furnizorii de servicii, care v-au oferit acel cont nu le cunosc in clar, lucru pentru care nu exista sa vi se spuna parola pe care o aveati ci vi se da o alta parola in cazul in care ati uitat-o pe cea veche. Atentie la denumirea site-ului cand va autentificati cu utilizator si parola!
  • Niciodata nu transmiteti prin telefon, catre persoane necunoscute, datele voastre personale importante, deoarece institutiile cu care colaborati le au deja si nu mai au nevoie de ele. Sunt sanse mari sa fie un atacator. De obicei, o institutie financiara, daca are nevoie de o confirmare sau o modificare de date personale, va cheama la ei, cu acte fizice si va pun sa semnati suplimentar si un document.
  • Daca aveti indoieli de vizita “neprogramata” a unui reprezentant, care va cere mai multe date personale decat “ar trebui”, este recomandat sa faceti o verificare telefonica pe numarul OFICIAL, daca intr-adevar acea persoana reprezinta institutia respectiva si trebuia sa efectueze acea vizita.
  • Niciodata nu utilizati “aparate suspecte” sau aparate care au “echipamente suspecte” sau “artizanale” montate pe ele. Aceste echipamente pot fi montate ca sa va fure datele personale.
  • Niciodata nu efectuati operatiuni financiare la aparatele publice (bancomate, POS, autoservire, etc.), daca nu puteti introduce datele sensibile in siguranta, intimitatea si distanta minima nu trebuie sa fie incalcata. Orice persoana “prea aproape” si “prea ajutatoare”, poate fi un “atacator suspect”.
  • Nu ezitati sa cereti explicatii pentru “operatiunile” nereusite in cazul unei tranzactii la POS. Lucru util in special in locurile “noi in care nu ati mai fost niciodata”.
  • Cand aveti o problema cu un echipament financiar (bancomat, aparate de reincarcare, aparate de autoservire s.a. aparate care implica “bani”), evitati pe cat posibil persoanele “suspect de saritoare la nevoie” si comunicati cu suportul OFICIAL, prin caile OFICIALE, ei sunt cei mai in masura sa va ajute.